It’s a must

3 man
€ 85

Om onze goede vriend Hidde Meulenbeek te citeren, is dit onderdeel wel een beetje een must. Vanaf het moment dat we afgelopen september de deal sloten en de Beaut officieel van ons was, wisten we dat dit het grootste probleem zou worden. De mast was het meest verwaarloosd van alles. Er zat een flinke rotte plek in de voet en een stukje van de top was ooit afgebroken en provisorisch behandeld met houtrotstop. Vorige week lieten we een offerte maken door een masten- en botenbouwer voor de reparatie van de rotte plek en de top. Die kwam uit op een slordige 1800 euro. Vriendelijk bedankten we de knakker en vroegen Daans vader Erik die alles van hout weet mee te komen naar de werf om een blik te werpen. Na wat onderzoek vooraf was ik alvast op mijn fietsje naar de Amsterdamse Fijnhouthandel getuft voor een mooi zwaar stuk Oregon Pine dat we zouden kunnen gebruiken om de rotte delen te vervangen.

mast rot_600px

Maar na grondige inspectie en het uit elkaar beitelen van de mastvoet bleek waar we voor vreesden: het rot zat op veel meer plekken dan aanvankelijk te zien was. Reparatie zou zodanig lapwerk worden, dat we onze energie beter kunnen steken in het zoeken naar een andere, danwel maken van een nieuwe mast. We speuren momenteel marktplaats af en denken erover er zelf een te maken. Mocht iemand hier tips of ideeën over hebben: volgaarne.

project mast_600px

Verder hebben we ons nog even gestort op dingen die wel voldoening gaven, namelijk
het lakken van de blanke houten delen. Eerst verwijderden we de ramen en schuurden we al het blanke hout aan boord en lossen luiken en kaal.

ongelakt_600px

luik schuren_600px

Vervolgens kon er een mooie nieuwe laag lak op. En nog éen en nog éen en… uiteindelijk deden acht lagen de trick. Ongeveer anderhalve liter lak ging er doorheen.

lakken achterdek hout_600px
Ahhhh…..

giek kaalhalen_600px
Voordat we aan het hele mast-debacle waren begonnen, gingen we nog even dolenthousiast los met de verfkrabber op de giek. Dit is net als 1 oorbel verliezen, of 1 schoen: hij is prachtig geworden, maar zonder mast doet ie weinig. Oh, de mast.

witte randen_600px
Na het lakken, poetsten en schuurden we alle witte randen op het dek weer mooi wit. Dit waren twee goede leermomenten. Eén, denk voordat je gaat lakken niet te luchtig over een klein beetje vuil op delen die zich dichtbij het te lakken onderdeel bevinden, want als je vuil vastlijmt met lak is het daarna een stuk lastiger te verwijderen en twee, plak altijd af, want JA, je ziet blanke lak wél op witte verf, het slaat namelijk geel uit.

achterste prem_600px
Om de gedeelten onder de steunen ook nog te kunnen behandelen, hebben de jongens van de werf tijdelijke prems geplaatst. Omdat we destijds voor de laatste laag pantser coating die we op het onderwaterschip mikten, alles uit het 4 liter blik aangemaakt hadden en dit tweecomponentenverf is, moesten we voor deze twee ieniminie plekken een nieuw blik halen a 27,50. Niet relaxed, wel fijn dat ook deze plekken nu goed behandeld zijn en geen hang out voor mosselen zullen worden.

het kan erger_600px
Soms kom je op de werf dingen tegen die mastleed verzachten. Zoiets als dit.