De Laatste Leaudjes
Daan zet de scepters terug die we er eind oktober vorig jaar één voor één af hebben geschroefd. Aan zijn baard kun je zien hoe zwaar en langdurig de laatste klusdagen waren. Deze foto nam ik om 4:20 am in de nacht van dinsdag 29 op woensdag 30 april. Donderdag 1 mei zou de boot te water gaan. We hadden dit eerder al een week uitgesteld omdat donderdag 24 april ons niet genoeg tijd zou geven voor de laatste klussen. Aangezien Hijskraan Harry maar 1 keer per week uitrukt en omdat we door de vertraging de 30 dagentermijn overschreden die tussen de laatste laag antifouling en de tewaterlating mogen zitten, moest dit echt 1 mei doorgaan. We klusten ons buiten werktijden dus nog een aantal dagen een slag in de rondte.
In de randen van de kuip op het achterdek bladderde de verf zo erg dat we het er bijna tot op het blanke hout af konden krabben. Dit probleem hebben we getackeld met injectiehars. Vloeibare epoxy. Ook lekker spul. Hier moet nog wel iets mee, maar is nu even geen prioriteit meer.
Op wat kleine reparaties op de witte banden na lieten we het opnieuw schilderen van het dek als klus voor volgend seizoen liggen. Je kunt niet alles, ook al proberen we dat soms.
Tape verwijderen, leuke dingen voor de mensen.
Kijk toch eens. Toch jammer van dat vieze dek. Misschien onderweg een keer een verstekeling een borstel in zijn handen drukken.
We zouden het bijna vergeten, maar de naam moet er nog op. De naam van een schip veranderen schijnt ongeluk te brengen, maar aangezien de naam al een paar generaties eigenaren niet bekend was, gaat die vlieger als je het ons vraagt in dit geval niet op. En anders zijn we verzekerd. Geloof ik.
Nog even de verbindingstukjes en de rafelrandjes bijwerken en dan lekker naar bed. Hmm, bed.
Morgen D-day.
Kom je de volgende dag terug, is je boot weg.
Hij bleek buiten al lang en breed geduldig op zijn takelbeurt te wachten. Eerst was het aan die joekel in het midden. Hang ‘m er maar in, Hijskraan Harry!
Lieve werfmeester Simon maakt de haken vast aan de banden.
Zijn zoon helpt de juiste plek te bepalen.
Tijdens de vlucht heb ik gefilmd, dus geen foto’s gemaakt.
Ligt-ie, hoor. Te wachten op het eerste tochtje. Dit zal met de motor zijn in afwachting van een nieuwe mast, maar voor nu is het werk even klaar en dekken we ‘m toe.
Dag Beaut, wij gaan ook even slapen.